MCG

Magic Club Gent Forum
It is currently Wed Jan 27, 2021 3:47 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Speciaal voor de papa's
PostPosted: Mon Jun 26, 2017 11:06 am 
Sundering Titan

Sinds een tijdje speel ik met Ruben vereenvoudigde spelletjes magic. Hij wordt in september 4 en begint het spel nu redelijk te snappen, omdat er wat interesse was onder de papa's van mcg zal ik mijn aanpak hieronder opsommen.

Het begon eigenlijk al toen Ruben 2,5 was, hij at mijn kaarten niet meer op en vond de plaatjes interessant. Ik heb hem toen een deckbox gegeven met een stapel kaarten waar hij zich uren mee vermaakt heeft. Van enige vorm van magic was toen nog geen sprake, maar de hoofdreden was interesse opwekken en dat is gelukt :wink:

Toen Ruben 3,5 was kwam hij steeds vaker mee kijken terwijl ik MTGO speelde en vroeg hij steeds vaker of hij mee mocht naar een toernooien. Daarom hebben we 2 deckjes gemaakt en heb ik simpele spelregels verzonnen om hem het spel te leren.

Het deck

Ik kan wel een decklijst geven die je kunt namaken, maar kinderen worden niet enthousiast van een stapel kaarten. Het best werkt het om samen met je kind door een doos commons te gaan en een deck te maken rond zijn/haar interesses. Ruben is helemaal weg van draken en dino's dus hebben we daar 2 deckjes mee gemaakt.

Enkele richtlijnen:
De deckjes die ik gebruik bestaan uit 30 kaarten en de meeste kaarten zitten er 2 keer in. Hierdoor creëer je genoeg afwisseling maar blijft het deck herkenbaar.
Zorg voor een goede curve, bijvoorbeeld 5/6/4/2 (beginnend bij 2cc) en 13 land en hou dit gelijk voor beide decks.
Speel 0 tot 4 removal spells, maar zorg dat de plaatjes herkenbaar zijn. Bijvoorbeeld een lightning bolt of firebolt.
Tekst op de kaarten kun je gewoon negeren, zelf heb ik enkel flying en reach uitgelegd.
Flying: enkel kaarten met vogels/draken enz die duidelijk vliegen.
reach: bv een spin die een web in een boom heeft gemaakt.

Het spel

- Voordat ik begon met spelen heb ik Ruben uitgelegd welke kleuren er zijn en wat landjes zijn. Toen hij de mana symbolen kon herkennen heb ik hem uitgelegd hoe de manacost betaald moest worden.
- De manacost betalen heb ik als volgt aangeleerd: eerst een landje zoeken met het zelfde symbool en daarna x extra landjes tappen. hierbij zeg ik welk getal er in het grijze rond staat en laat ik hem zelf tellen.
- Het spel zelf heb ik verdeeld in 4 fase, Upkeep/draw step/main fase/combat. Ik heb deze stappen uitgelegd tijdens het spelen zelf, door de herhaling leren kinderen dit vrij vlug.
- Tijdens het spelen speel je beide met een open hand zodat je kunt helpen waar nodig.
- Ik ben begonnen met sudden death, na 1 hit van een creature verlies je het spel. Doordat je open speelt kun je het spel beïnvloeden zodat je beide een gelijk aantal creatures hebt gedurende de eerste x turns.
- Alle creatures hebben "deathtouch" en moeten aanvallen, hierdoor krijg je geen complexe boardstate en leer je aanvallen/blocken en wat de GY is.
- Alle removal is sorcery speed en dood elk beest.

Na een tijdje begon Ruben steeds beter de getallen 1-5 te herkennen en ondertussen hebben we het spel wat aangepast:
- hij zoekt zelf welke kaarten hij kan casten.
- creatures hebben geen deathtouch meer en moeten niet perse aanvallen. Ook hebben ze power/toughness al is dit nog moeilijk.
- Iedere speler begint op 5 leven. (gebruik geen dobbelsteen maar een papier met een rij van 1 tot 5 waarop je kan afstrepen, zo leren ze beter rekenen)
- Regels/ability's/cardtypes heb ik nog niet al te veel toegevoegd maar dit kun je doen zodra je kind eraan toe is. Zo hou je het spel uitdagend, zorg er wel voor dat je het op een herkenbare manier doet.

Een papier met daarop de cijfers 1-5 is ook ideaal om de cijfers te leren herkennen. Ruben telt dan de symbolen en waar hij uitkomt is het symbool dat hij zoekt en tijdens combat kan hij zien welk cijfer groter is (gebruik een oplopend lettertype)

Ik ben vast nog vanalles vergeten. Mochten er vragen zijn, feel free to ask.

Profile  

PostPosted: Mon Jun 26, 2017 11:23 am 
Mahamoti Djinn

Dees is echt fantastisch :D.
Heel erg cool hoe je op deze manier met Ruben je hobby kan delen.
Super-Papa! =D>

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]